جام ملت های آسیا شانه به شانه جام جهانی

به گزارش مجله سرگرمی، معیار برگزاری جام ملت های آسیا را می گردد در همین تفاوت ظاهری استادیوم ال مکتوم با 22 سال قبل خود دریافت. استادیومی که به عالی ترین شکل ممکن تجهیز شده تا بهانه ای برای سپردن میزبانی به امارات باشد.

جام ملت های آسیا شانه به شانه جام جهانی

حمیدرضا عرب،برگزاری جام ملت های آسیا 2019 درامارات بدون شک ازمنظر فنی با آنچه درجام دنیای 2018روسیه رقم خورد، تفاوت بسیاری دارد اما به لحاظ شکل برگزاری، این رقابت ها شانه به شانه جام دنیای پیش رفته و امکانات فوق العاده ای که اماراتی ها برای برگزاری این بازی ها ایجاد نموده اند هیچ تفاوتی با برگزاری جام دنیای فوتبال ندارد وحتی دربعضی موارد بالاترازسطح جام دنیای هم هست. استادیوم های شکیل با ساختاری مدرن ومهندسی به روزشده، هتل های استاندارد با بالاترین سطح از خدمات دهی، زمین های تمرین فوق العاده، برقراری انضباط ونظم درمحیط پیرامون استادیوم ها وایجاد محیطی امن و آرام، پیش فروش بلیت ها ازطریق اینترنت وایجاد بسترمناسبی برای حمل نقل درون شهری و برون شهری؛ این رقابت ها را دربهترین شرایط برگزاری قرارداده است.

به موازات آن، تصویربرداری حرفه ای رنگ و جلای خاصی به این رقابت ها داده وجام ملت های آسیا را به یک ویترین معتبربرای فوتبال آسیا درسطح دنیا بدل ساخته است. اگرنگاهی به برگزاری همین رقابت ها درسطح آفریقا و حتی آمریکای مرکزی و جنوبی بیندازیم به این نتیجه می رسیم که تنها برگزاری رقابت ها جام ملت های اروپا است که با برگزاری این دوره ازرقابت ها برابری می نماید واماراتی ها به لطف بودجه های عظیمی که صرف برگزاری این جام نموده اند به خوبی توانسته اند آبروی فوتبال آسیا را ازاین منظرحفظ نمایند وخود به یک اشل والگوی مناسب برای دیگرکشورها درشکل برگزاری بدل شوند.

اماراتی ها 22سال پیش هم میزبان جام ملت های آسیا بودند. درآن روزگارکشورشیخ نشین حوزه خلیج فارس نیز بهترین میزبانی ممکن را ازتیم های آسیایی انجام داد وامکاناتی که برای تیم های شرکت نماینده دررقابت های جام ملت های آسیا درنظرگرفته شد دربرهه خود بسیارمطلوب بود اما عطش برگزاری دوباره درمیان سیاستمداران وتصمیم گیران کلان ورزش امارات باعث شد تا آن ها بعد از سال ها دوباره درکانون توجه قراربگیرند و به میزبان این رقابت ها بدل شوند. -

کسب میزبانی جام ملت های آسیا از سوی اماراتی ها اما ممکن نشده مگربا تحولاتی که درساختاراستادیوم های خود ایجاد نموده اند. استادیوم آل مکتوم یکی ازاستادیوم های زیبا ومدرن جام را مثال بزنیم. استادیومی که 22 سال قبل میزبان آن بازی معروف ایران وکره جنوبی هم بود. دیداری که با رجحان 6بر2فوتبال ایران به خاتمه رسید تا این استادیوم را به یکی ازخاطره انگیزترین استادیوم ها میان ایرانی ها بدل سازد. آن آل مکتوم که میزبان یکی ازماندگار ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران بود با آل مکتوم امروز تفاوتی های ظاهری بسیاری دارد.

ورشگاه جدید آل مکتوم به واقع مانند الماس دردل دبی می درخشد و وازیک استادیوم 10 هزارنفری به استادیومی 22هزارنفری با عالی ترین امکانات و نمایی فوق العاده بدل شده است. تجهیزاین استادیوم برای شیوخ اماراتی 80میلیون یورو هزینه درپی داشته است که این نشان ازاهمیت کسب میزبانی جام ملت های آسیا ازسوی تصمیم گیران ورزش امارات دارد. البته بخش اعظمی ازاین نگاه متفاوت به سرمایه گذاری درورزش و تجهیزاستادیوم ها به جهت کسب میزبانی، بی ارتباط با مسائل مالی وسودهای کلانی که ازاین راه به جیب اماراتی ها می رود نیست. یقینا کشورامارات ازبرگزاری این بازی ها بهره کلان مالی خواهد برد اما دردرجه نخست باید بسترهای اخذ میزبانی و کشش کنفدراسیون فوتبال آسیا به سوی کشورهای خواستارمیزبانی ایجاد گردد که درکشورمان به شکل جدی به این ماجرا نگاه نشده است. -

سال ها است بحث میزبانی ایران ازجام ملت های آسیا مطرح می گردد. اول بارعلی کفاشیان بود که درنطقی پرطمطراق اعلام نمود که درخواست میزبانی جام ملت های آسیا را داده ایم. آن موقع کفاشیان برای اخذ همین میزبانی 2019برنامه ریزی می کرد اما خیلی زود ایران از فهرست کشورهای واجد شرایط میزبانی این رقابت ها حذف شد.

شاید دلایلی جزمسائل سخت افزاری نیز درگرفتن میزبانی ازایران نقش داشته باشد اما به طوراهم، آنچه موجب ناکامی ورزش ایران از میزبانی این رقابت ها می گردد به کمبود های سخت افزاری وفقدان استادیوم های مدرن ارتباط دارد که باید درراستای تامین چنین امکاناتی اقدام هایی اساسی و سریع انجام داد تا شاید درآینده ایران میزبانی ازاین رقابت ها نیز تجربه کند.

تصوری که گاها بعضی مسئولان ورزش ما ازبرگزاری جام ملت های آسیا دارند آن ها را ازمعیارهای سخت افزاری این رقابت ها دورنموده است. نگاهی به برگزاری جام ملت های 2019امارات اما فرصت نوظهوری است تا تصمیم گیران ورزش ایران نیز اگر کمترین انگیزه ای برای میزبانی این رقابت ها دارند، با معیارهای آشکار و نهان برگزاری این رقابت ها آشنا شوند.

2-1

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10779

به "جام ملت های آسیا شانه به شانه جام جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جام ملت های آسیا شانه به شانه جام جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید