شرایط نگهداری و غذای ماهی قرمز چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، غذای ماهی قرمز باید کم پروتیین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب باشد. غذای مخصوص ماهی قرمز را می توان از آکواریوم فروشی تهیه نمود.

شرایط نگهداری و غذای ماهی قرمز چیست؟

سرویس خانه داری - با ورود به زمستان گویی با سرعت بیشتری به بهار و سال نو نزدیک می شویم و کم کم باید خود را برای آداب و سنت های نوروز آماده کنیم. خرید ماهی قرمز یکی از آداب نوروز است که عده ای از هواداران محیط زیست به خاطر از بین رفتن سریع این موجودات در خانه ها آن را منع نموده اند اما به هرحال سنتی است که هنوز خیلی ها به آن گرایش دارند. خوب است که اگر می خواهیم بر سر سفره هفت سین خود ماهی قرمز داشته باشیم یا اگر در حوض یا آکواریوم از ماهی قرمز نگهداری می کنیم در خصوص شرایط نگهداری ماهی قرمز و غذای ماهی قرمز بیشتر بدانیم.

زیستگاه اصلی ماهی قرمز معمولا در سیبری و جنوب شرقی آسیا است. اهلی سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت. انتشار این ماهی توسط انسان اجرا شده و به این علت در رودخانه های اروپا دیده می گردد. در قرن 17 این ماهی به عنوان ماهی زینتی وارد اروپا گشت و از آن هنگام پرورش این ماهی در ایتالیا، جنوب فرانسه و پرتغال معمول گشته است. در ایران نیز این ماهی در حوضه های دریای خزر، دریاچه ارومیه، هامون و رودخانه کارون یافت می گردد.

شیوه نگهداری ماهی فایتر در تنگ

غذای ماهی قرمز چیست؟

  • در حیات وحش، این ماهی همه چیزخوار است و از سخت پوستان، حشرات و مواد گیاهی تغذیه می نماید.
  • در قدیم که خانه ها وسیع بودند و حوض های بزرگی در آنها وجود داشت، مردم ماهی قرمز را در طول سال در خانه های خود نگه می داشتند. بیشتر این حوض ها دارای آب راکد بودند که خود مرکزی برای فراوری حشرات بود. این ماهی ها براساس ساختار زیستی شان به خوبی در آب های راکد می توانند زندگی نمایند و غذای ماهی قرمز در این مکان ها تخم حشرات است.
  • اگر ماهی قرمز در تنگ یا آکواریوم نگهداری گردد ضروری است روزانه حداقل در دو وعده (صبح و شب)، به ماهی غذا بدهیم.
  • باید توجه نمود که تنها از یک نوع غذا برای ماهی استفاده نگردد و تنوع غذایی بایستی در غذای آن رعایت گردد زیرا نیازهای غذایی ماهی ها تنها از یک نوع غذا تامین نمی گردد.
  • بهترین کار این است که از غذای مخصوص آنها استفاده گردد. در بازار غذای ماهی قرمز را می توان از آکواریوم فروشی ها تهیه نمود.
  • توجه به تاریخ مصرف غذای ماهی، توجه کنید و از غذاهایی که تاریخ مصرف آن گذشته است هرگز برای تغذیه ماهی استفاده نکنید.
  • غذای ماهی قرمز نیز باید در ظروف کاملا دربسته و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری گردد.
  • ماهى قرمز بایستى با غذاهاى کم پروتیین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه گردد.
  • برای رعایت تنوع غذایی ماهی قرمز می توان از دل و جگر خام و تازه گوسفند به مقدار بسیار کم یا سفیده تخم مرغ آب پز شده در بعضی از وعده ها به صورت بسیار ریز و قطعه قطعه شده استفاده نمود. افزودن میگوی آب شور به غذا نیز ممکن است برای ماهی های قرمز جوان سودمند باشد.
  • از خرده های ریز نان یا حبوبات پخته شده یا زرده تخم مرغ نیز می توانند به عنوان غذای ماهی قرمز استفاده شوند. اما خرده نان غذایی ناقص بوده و نمی تواند که نیازات بدنی ماهی را کاملا برآورده سازد.
  • مقدار غذای ماهی قرمز باید بگونه ای باشد که اضافه غذا در آب نماند و همه غذای داده شده بعد از 5 دقیقه تمام گردد.
  • غذا دهى بیش از حد باعث انباشت مواد آلى و دفعى و در نتیجه مسموم شدن ماهى خواهد شد.
  • غذاها باید به مقداری ریخته شوند که حدودا در عرض پنج دقیقه خورده شوند،چنانچه ظرف نگهداری کوچک بوده یا شیشه ای نباشد باعث بی اشتهایی وسرانجام مرگ ماهی خواهد شد.

بیماری های ماهی قرمز کدامند و ماهی سالم چه نشانه هایی دارد؟

آموزش ساخت تراریوم ماهی

شرایط نگهداری ماهی قرمز

علاوه بر توجه به غذای ماهی قرمز همچنین باید به عواملی نظیر آب، مکان نگهداری، هوا و دمای مناسب ماهی ها توجه کرد تا هم ماهی سالم بماند و هم سلامتی شما را به مخاطره نیندازد.

آب

  • استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی نماید. اما قبل از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید چند ثانیه آب از شیر بیرون برود تا بعضی مواد شیمایی که احتمالا در لوله رسوب نموده اند داخل ظرف نگردد. سپس بگذارید که آب به مدت یک شبانه روز در ظرف بماند تا کلر آن از بین برود. هنگام تعویض آب دقت کنید که دمای آب تازه با دمای آبی که ماهی در آن است یکسان باشد یا تفاوت دمایی کمی با هم داشته باشند.
  • در طول هفته یک یا دو بار آب ظرف ماهی ها را عوض کنید.
  • میزان آب مورد نیاز برای هر ماهی حداقل یک لیتر می باشد.

ظرف نگهداری

  • ماهی ها به اکسیژن موجود در آب نیاز دارند و این اکسیژن به وسیله سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می گردد، بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروفی که دهانه گشاد دارند بهره ببرید.
  • ظروف نگهداری ماهی باید هر دو هفته یکبار با فرمالین، نمک طعام و یا سایر مواد ضد عفونی نماینده شسته گردد.

دمای محیط

  • دمای مناسب برای زندگی این ماهی ها از حدود 10 تا 25 درجه سانتیگراد است.

نور

  • محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که تغییر روز و شب در آن احساس گردد. هرگز آنها در زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید.

ماهی های قرمز را از مراکز معتبرو تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه نمایید و ازخرید ماهیانی که دارای علایمی مانند باله های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن ها زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمزمشاهده می گردد، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی قراری دارد و بدون آن که دریک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می مالد، چشم ها به صورت یک طرفه و یا دوطرفه بیرون زده اند و پولک های ماهی ریخته است، خودداری نمایید.

malayro.ir: تور مالزی ارزان، سفر به کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی در نوروز و دیگر ایام سال

ayrokh.ir: آیرخ: مجله زیبایی و سلامتی

منبع: setare.com
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111127

به "شرایط نگهداری و غذای ماهی قرمز چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "شرایط نگهداری و غذای ماهی قرمز چیست؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نگهداری و غذای ماهی قرمز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید