فاجعه رخ داد! ببینید یک تبر چگونه این مومیایی را لو داد!!

به گزارش مجله سرگرمی، کشف سلاح های 5300 ساله

درست در سپتامبر سال 1991 بود که جسد یک فرد مومیایی شده، پس از آب شدن یخ های کوهستان آلپ در این کوه ها پیدا شد. در ابتدا همه تصور کردند که این جسد، متعلق به یک کوه نورد یا سرباز ایتالیاییست که در جنگ دنیای اول از دنیا رفته است. اما باستان شناسان پس از مطالعات بسیار، قدمت این فرد را 5300 سال تخمین زدند. به تازگی کشف سلاح های 5300 ساله این فرد، اطلاعات بیشتری را در رابطه با نحوه زندگی او در آن دوران آشکار کرده است. در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه شوید.

فاجعه رخ داد! ببینید یک تبر چگونه این مومیایی را لو داد!!

اوتزی (Otzi)، یک جسد مومیایی شده است که در سال 1991 میلادی، پس از آب شدن یخ های منطقه ای در کوه های آلپ، نمایان و کشف شد. در ابتدا همه مردم تصور کردند این مومیایی، جسد یک فرد کوهنورد است که به تازگی از دنیا رفته است. برخی نیز تصور کردند این مومیایی، متعلق به یک سرباز ایتالیاییست که در میانه های جنگ دنیای اول در این منطقه از سرما یخ زده است. با این حال پس از بررسی های فردی به نام کونراد اسپینلدر (Konrad Spindler)، باستان شناس و استاد دانشگاه ایسبرگ، رمز و رازهای این جنازه تا حدودی مشخص شد. وی این مومیایی و برخی وسایلی که با او یافت شد را مورد آزمایشات علمی قرار داد و تاریخ 4 هزار سال قبل را برای آن ها اعلام کرد.

بلافاصله پس از کشف اوتزی، توجهات تمام دنیایان به کوه های آلپ جلب شد و در تمامی شبکه های اجتماعی پیرامون این کشف باستان شناسی صحبت می شد. این جنازه آن قدر سالم مانده بود، که در ابتدا همه فکر می کردند متعلق به مردیست که به تازگی از دنیا رفته است. در واقع این جسد هیچ آسیبی ندیده بود. قرار دریافت در توده های انبوه یخ در طول هزاران سال، این جسد را سالم نگه داشته بود، به طوری که مغز، اندام های داخلی، قسمتی از موها و حتی یکی از چشمهایش کاملا دست نخورده باقی مانده بود.

از همان ابتدای کشف سلاح های 5300 ساله اوتزی، مطالعات بر روی آن آغاز شد. اوتزی را کاملا اندازه گیری کردند و با اشعه ایکس آن را مورد آزمایش قرار دادند. حتی پس از گند زدایی هایی که در سال 2010 بر روی این مومیایی صورت گرفت، دانشمندان توانستند برخی از گلبول های قرمز این مومیایی را بازیابی کنند. این گلبول ها، قدیمی ترین گلبول های قرمزی هستند که در طوا تاریخ کشف شده اند.

پس از تحقیقات گسترده ای که بر روی مومیایی اوتزی انجام شد، دانشمندان به این باور رسیدند که اوتزی، از نسل مردمان اتریشی است که در منطقه آلپی اتریش، بین 10 هزار تا 12 هزار سال قبل می زیستند. همچنین مشخص شد که این مرد 46 ساله، چندین و چند بیماری و مسئله بهداشتی داشته است. بیماری هایی از جمله سنگ های صفراوی، ساییدگی مفاصل، نامتقارنی پاها، وجود کرم در بدن و همچنین بیماری لیم. با این حال، این بیماری ها نبودند که اوتزی را از پای در آوردند، بلکه او به قتل رسیده است.

اوتزی با یک زخم بر روی گردنش و همچنین کوفتگی هایی بر روی جمجمه سرش پیدا شد. او بریدگی های عمیقی بر روی دستانش داشت و نوک پیکان تیری درون یکی از شانه هایش پیدا شد (تیر در سال 2001 کشف شد). در واقع، اوتزی به خاطر خونریزی های بیش از حد ناشی از این زخم ها و بریدگی از پای در آمده است. دانشمندان متوجه شدند که جان دادن این فرد زمان زیادی طول نکشیده و بلافاصله پس از وارد شدن این ضربه های مهلک به بدنش در اثر این جراحات از دنیا رفته است. کشف سلاح های 5300 ساله او تقریبا نشان می دهد که او به وسیله چه وسایل و تجهیزات جنگی ضربه خورده است.

علاوه بر زخم تیر، هنگامی که دانشمندان این مومیایی را به وسیله یک دستگاه پیشرفته اسکن کردند، متوجه وجود کوفتگی های شدید بر پشت سر این فرد شدند. اما آن ها مطمئن نبودند که این کوفتگی ها، ناشی از افتادن فرد از بلندی پس از مرگش است یا به وسیله سلاحی دیگر حاصل شده است. بریدگی روی دست راست اوتزی هنوز هم التیام نیافته است، این نشان می دهد که ساعت ها یا حتی روزها مشغول جنگ بوده و شاید در نهایت به وسیله اصابت آن تیر از پا در آمده است.

دانشمندان به تازگی متوجه شدند که اوتزی راست دست بوده، بنابراین، پس از جراحت دست راستش، احتمالا برایش بسیار مشکل بوده که بتواند سلاح را برای دفاع از خودش در دست بگیرد. در حالی که احتمالا این تیر موجب خونریی بسیاری در بدن اوتزی شده است، محققان متوجه شدند که میله این تیر قبل از مرگ او شکسته شده و فقط خود پیکان تیر در بدنش باقی مانده است. قسمت های هضم نشده نان، آلوچه جنگلی و مقداری گوشت در معده ائتزی کشف شدند که شاید حاکی از این مسئله باشند که دشمن برای او کمین کرده و به طور ناگهانی او را مورد حمله قرار داده است.

کشف ساح های 5300 ساله و مومیایی اوتزی، یکی از بزرگترین کشف های باستان شناسی در قاره اروپا به حساب می آید. با وجود اینکه ما چیزهای زیادی در رابطه با اوتزی متوجه شده ایم، ولی هنوز یک چیز در مورد او به صورت یک راز باقی مانده است: انگیزه. اوتزی احتمالا در حال فرار از یک نفر یا گروهی از افراد بوده است، اما اینکه چه افرادی قصد کشتن او را داشتند هرگز مشخص نشد. تحقیقات اجرا شده، وجود خون حداقل 4 فرد دیگر را بر روی سلاح های اوتزی نشان دادند. محققان این احتمال را دادند که شاید او در حال حمل جنازه یکی از دوستانش بوده (به خاطر وجود خون بر روی کتش) و به خاطر انتقام دریافت برای مرگ او وارد درگیری شده است.

در سال 2011، با استفاده از تجهیزاتی پیشرفته، چهره واقعی اوتزی و تمامی بدنش را بازسازی کردند. کشف سلاح های 5300 ساله و اوتزی سر وصدای زیادی در دنیا به پا کرده است. اوتزی امروزه در موزه باستان شناسی تایرل جنوبی (South Tyrol Museum) در شهر بولزانوی ایتالیا نگه داری می شود.

منبع : thevintagenews.com

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67668

به "فاجعه رخ داد! ببینید یک تبر چگونه این مومیایی را لو داد!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه رخ داد! ببینید یک تبر چگونه این مومیایی را لو داد!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید