فواید حجامت چیست؟ (خواص حجامت در طب سنتی)

به گزارش مجله سرگرمی، حجامت چیست؟ به شیوه ای از دریافت خون برای درمان بیماری ها حجامت میگویند. با انواع، فواید و تفاوت بین خون دادن و حجامت در طب سنتی آشنا شوید.

فواید حجامت چیست؟ (خواص حجامت در طب سنتی)

حجامتچیست؟

حجامتعملی است که از دیرباز در طب سنتی ایران رایج بوده و طبقات مختلف جامعه از آن بهرهمیبردهاند.حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی از بیماریها بکار میرود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله و مورد تایید و تاکید اسلام می باشد. حجامت درحدود 3300 سال پیش از میلاد مسیح در مقدونیه انجام میشد و در آن موقع یک پزشک رابا میزان تبحرش در انجام حجامت می شناختند، به طوریکه اگر پزشکی حجامت نمیکرد اورا پزشک نمی شناختند. حجامت ابتدا در طب ایرانی رواج داشت و بعدا به سایر کشورها رواجپیدا کرد و بعضی پزشکان طب سنتی معتقدند پایه و اساس طب سوزنی در چین همین حجامتاست.

یکی ازمهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر اسلامی ذکر شده و در ذیل آیهیک سوره مبارکه اسری در تفسیر المیزان و بعضی از تفاسیر دیگر آمده است، حدیثزیر می باشد:

حضرت رسولاکرم (صلی االله علیه و آله و سلم) می فرمایند: در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم،بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را بهحجامت کردن امر بفرما.

انواع حجامتچیست؟

در طبسنتی و اسلامی حجامت بر اساس اعضای بدن به چند دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

حجامتعام: در این نوع حجامت، محل انجام حجامت بین دو کتف، حدود مهرههای سوم سینهای تا مهره پنجم سینهای را در بر میگیرد. در طب اسلامی و احادیث و روایات از این نوع حجامت با عنون حجامت نافعیاد شده است.

حجامت سر:محل این حجامت یک وجب شخص حجامت شونده از نوک بینی تا فرق سر (ملاج) وی است. دراین نوع حجامت فرد باید چهار زانو نشسته باشد. در روایات این نوع حجامت را حجامتنجات بخش میگویند.

حجامتموضعی: این نوع حجامت در نقاطی از بدن که دچار مشکل شده است، قابل اجرا میباشد و براساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری، حجامت در موضع و عضو خاصی انجام می شود . از جملهحجامت کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، کلیه، ریهها و کبد است. این نوع حجامت انواع مختلف دارد کهمهم ترین و رایج ترین آنها همان خون گیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقطباید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت درگودی پشت گردن تجویز می شود که برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیارمفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده ای توصیه میشود که از پشتگوش آنها انجام می شود و با ریزش دو سه قطره خون، زردی نوزاد فوراً کاهش می یابد.حجامت های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می گیرد مانند حجامت زیر چانه (برایدرمان جوش های صورت، لکنت زبان و عفونت لثه)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یکبیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت ماستوئید (برای کاهش عوارضسکته مغزی، کاهش شنوایی و عفونت گوش)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه ها،حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزک پا و غیره.

روش انجامحجامت چیست؟

در انجامعمل هجامت باید دقت شود که خراشها پوست را در برگرفته و به ناحیه زیر جلد نرسد.همچنین خراشها باید به موازات خطوط لانگر در پوست ایجاد شوند تا ترمیم پوست بهترصورت گرفته و اثر خراشها کمتر در پوست باقی بماند.

فرق خوندادن با حجامت چیست؟

  • در حجامتخون کمتر گرفته میشود و احتمال ضعف کم است، اما در خون دادن خونگیری زیاد و احتمالضعف مستمر است.
  • در حجامتاول بادکش و بعد خونگیری انجام میشود و این انجام بادکش و تیغ زدن باعث فعال شدنسیستمهایی در بدن میشود ولی در خون دادن اینطور نیست.
  • در انجامحجامت آلودگی به بدن وارد نمیشود چون عمل حجامت فعال کننده و تنظیم کننده سیستمایمنی بدن است و بنابراین این سیستم ایمنی از ورود میکروبها به بدن جلوگیری میکند.
  • در حجامتخون سیاه و غلیظ است که خارج می شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشترینسبت به خون تازۀ ورید است که در زمان خون دادن خارج میشود.
  • حجامت سببتنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می شود و از ابتلا به 150نوع بیماری ها پیشگیری می نماید.

چه افرادینبایستی عمل حجامت را انجام دهند؟

در پاسخبه این سوال که موانع انجام حجامت چیست و چه افرادی نباستی عمل حجامت را انجامدهند؟ بایستی موراد زیر را برشمرد:

  1. افرادیکهدچار کم خونی هستند.
  2. کسانی کهمتابولیسم و سوخت و ساز بدنشان کم است و به طورکلی ضعیف هستند.
  3. در موقععصبانیت نباید حجامت کرد چون در این حالت رگها منقبض میشود.
  4. در زمانقاعدگی خانمها و همچنین در زمان جنابت نبایستی حجامت انجام شود.
  5. کسانی کهبه تازگی واکسن زدهاند را نباید حجامت کرد.
  6. انجامحجامت برای افراد با مزاج بلغمی (طبع سرد و مرطوب) مناسب نیست.
  7. افرادی کهبیماری های خاصی نظیر هموفیلی، صرع و غیره دچار هستند، نباید حجامت انجام دهند.
  8. زنان باردار،بچه ها زیر دوسال و مبتلایان به فشار خون بالا نیز نباید حجامت انجام دهند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: setare.com
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 115703

به "فواید حجامت چیست؟ (خواص حجامت در طب سنتی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید حجامت چیست؟ (خواص حجامت در طب سنتی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید