لطفا تابلو نباشیم! ، شهر در تسخیر تابلو های نازیبا

به گزارش مجله سرگرمی، امروزه شهرمان فرصتی برای لذت بردن از محیط خود را به شهروندانش نمی دهد. با گذر از بلوار ها و خیابان های شهر و مشاهده محیط شهری حجم بالایی از آشفتگی های بصری به چشم می آید.

لطفا تابلو نباشیم! ، شهر در تسخیر تابلو های نازیبا

به گزارش خبرنگار از ، تکاپوی استقبال از بهار و فراهم آوردن سفره نوروز یکی از شیرین ترین لحظات روزهای انتهای زمستان است. به راستی یکی از شیرین ترین لحظات زندگی در بازار ها و خیابان های شهر لا به لای غوغای خرید لباس و ملزومات مهمانی بهار و عطر شیرین نرگس ها سپری می شود.

تلاش برای غرق نشدن در روزمره ها و مسائل روزافزون زندگی و حفظ انرژیمان برای سپری کردن عمر گران حجم بالایی از استرس ها و اضطراب ها را برایمان به ارمغان آورده است. سیل اخبار مختلف در روز، ناکامی در رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ، مشغله های مختلف خانوادگی و اجتماعی سبب ایجاد تنش های فکری و بعضا ناآرامی های روحی شده است.

شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد، این جمله کریستوفر الکساندر نشان از اهمیت بالای شهر و محیط شهری دارد. در زندگی مدرن امروزه اغلب در محیط شهری پی مشاغل خود هستیم و در زمان های فراغتمان نیز در خیابان ها و بازار هایش در حال گردش سپری می شود.

اما امروز شهرمان فرصتی برای لذت بردن از محیط خود را به شهروندانش نمی دهد. با گذر از بلوار ها و خیابان های شهر و مشاهده محیط شهری حجم بالایی از آشفتگی های بصری به چشم می آید. ساختمان ها با رنگ های نامناسب و شکل و شمایل متفاوت از یک سو، تابلو های سردر مغازه ها با ابعاد و رنگ و لعاب های متنوع از سوی دیگر موجب ایجاد آلودگی های بصری شده است.

حمید مستخدمین حسینی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: شهر مکانی است با تراکم بالای جمعیت و مرکزیت سیاسی، اداری و تاریخی که در آن فعالیت اصلی مردم غیرکشاورزی است. تفاوت شهر و روستا در وسعت، نوع فعالیت اقتصادی، درجه اشتغال و قشر بندی اجتماعی در شهرها، پیچیدگی روابط و مناسبات انسانی است.

او با اشاره به وجود روابط گرم و صمیمی در روستا ها نسبت به شهر ها اضافه کرد: در شهر به خاطر پیچیدگی روابط افراد و بنا بر عضویت در گروه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و کاری روابط بین افراد سطحی و عموما سرد است. شهر سالم شهری است که محیط فیزیکی و محیط اجتماعی آن سلامت جسمی و سلامت روان ساکنین را تامین سازد.

پژوهشگر حوزه اجتماعی ادامه داد: در شهر های سالم براساس فرهنگ شهرنشینی با شهروندان روبرو هستیم نه شهرنشینان. شهروندان بر اساس فرهنگ شهری در کنار آشنایی با قوانین و حقوق شهری خود، حقوق دیگران را نیز رعایت می نمایند.

مستخدمین حسینی شرح داد: در شهر های سالم تعلق اجتماعی در سطح بالایی قرار گرفته است و شهروندان می آموزند تا با هم مشارکت نمایند و با بهره گیری از امکانات موجود در شهر به آسایش و آرامش دست یابند. اما شهر شلوغ، شهری است که با مشاهده نزاع و درگیری میان دونفر، مابقی افراد با دوربین های موبایل خود نظاره گر هستند.

او با اشاره به اینکه رنگ، روشنایی و کیفیت محیطی شهر تاثیر مستقیم بر شهروندان دارد، اضافه کرد:کاربرد نامطلوب انواع تابلوها، استفاده از رنگ های تند و روشنایی کم موجب ایجاد فشار روانی بر افراد خواهد شد و اگر محیط شهری دارای کیفیتی مطلوب باشد بر روحیه شهروندان تاثیر مثبتی می گذارد.

این جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اجتماعی با اشاره به نظریه پنجره شکسته اعلام کرد: نظریه پنجره شکسته در خصوص آسیب شناسی اجتماعی و جرم شناسی مطرح شده است. بر اساس این نظریه، ساختمانی را در نظر بگیرید که چند پنجره شکسته دارد. اگر این پنجره ها تعمیر نشوند، احتمالاً افراد خرابکار، در هنگام مشاهده این ساختمان (در مقایسه با یک ساختمان سالم) تمایل بیشتری به تخریب سایر پنجره ها خواهند داشت. حتی ممکن است وارد آن ساختمان شوند و اگر کسی ساکن آنجا نباشد، آنجا را اشغال نمایند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: وجود بی نظمی ها و آشفتگی های بصری در شهر موجب تحمیل فشار روانی بر اهالی شهر می شود و حجم بالایی از استرس ها را برافراد وارد می کند. حتی بزهکاری های اجتماعی را به دنبال دارد. آشفتگی های بصری و ناهنجاری های تصویری تاثیر مستقیم بر روان افراد دارد.

مجتبی شرفیه، کارشناس تبلیغات محیطی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: شهرداری به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری و صدور مجوز تابلو های معرف است که این امر از آبان ماه سال گذشته از سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری منتقل شده است.

او با اشاره به هدف افزایش کیفیت بصری و زیبا سازی در سطح شهر اضافه کرد: بازدید های نظارتی به صورت روزانه و دائمی توسط اکیپ های نظارتی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در خیابان ها و بلوار های شهر صورت می گیرد. در صورت مشاهده موارد تخلف ابتدا به مالکین تذکر و فرصت ده روزه جهت اصلاح تابلو های معرف داده می شود و با انتها ده روز اگر مالکین اصلاحی صورت نداده باشند تا 72 ساعت دیگر فرصت دارند. در صورت سرپیچی، تمامی تابلو ها توسط شهرداری جمع آوری و مشمول جریمه می شود.

کارشناس تبلیغات محیطی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ادامه داد: تابلو هایی همچون تابلو های عمودی، تابلو های هشتی شکل و متحرک مقابل مغازه ها و تابلو های پزشکانی که ابعاد غیراستاندارد دارند، شامل جریمه و بلافاصله جمع آوری می شوند. اما اگر تابلویی در شرایطی باشد که از لحاظ مساحت و ابعاد اندکی از استاندارد معین شده تخطی کرده باشد مشمول جرایم نقدی می شوند که این جرایم از 150 هزار تومان تا 500 هزار تومان به ازای هر متر معین می شود.

شرفیه معین مبالغ جرایم را متاثر از مواردی همچون منطقه شهری مغازه ها، ابعاد و نوع تخلف مربوط به تابلو ها برشمرد و گفت: جرایم معمولا براساس منطقه شهری که مغازه ها در آن قرار دارند معین می شود و هر چه مغازه ها در محلات پرتردد و مرکز شهر مبالغ جریمه ها رو به بالا است. تابلو های معرف اصناف باید با طولی معادل 3/5متر و عرض 1/30 و تابلو های پزشکان نیز 50 در 70 باشند.

او اضافه کرد: موارد تخلف شامل ایجاد مزاحمت تابلو ها برای همسایه ها و عابرین، نصب در ارتفاع، نصب بیش از یک تابلوی معرف و نیز شرایط فنی مانند بیرون زدگی از ساختمان و عدم رعایت ایمنی می باشد.

کارشناس تبلیغات محیطی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شرح داد: صاحبان مشاغل و واحد های صنفی موظف اند قبل از نصب تابلو های معرف خود به سازمان سیما، منظرو فضای سبز شهرداری مراجعه نمایند و از ضوابط و قوانین معین شده مطلع گردند. جهت اخذ مجوز نصب تابلو های صنفی در هر واحد صنفی به ازای هر متر از ابعاد تابلوی خود 22 هزار تومان پرداخت می نمایند.

شرفیه ادامه داد: تا انتها سال اکیپ های نظارتی گسترده تر و نظارت ها شدت بیشتری خواهد گرفت تا در آستانه سال نو فضای شهری زیبا تری داشته باشیم.

مهندس حامد دوست محمدی محقق و پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: متاسفانه تابلو های معرف اصناف به دلیل نبود ساختار های قانونی و نظارتی موجب از بین رفتن سیما و منظر شهر شده است. با تهیه طرح های جامع و برنامه ریزی های بهتر می توان این مشکل را کنترل کرد.

او با اشاره به راهکار های معرفی مشاغل توسط اصناف اضافه کرد: با طراحی داخلی بهتر و نصب تابلو های معرف تنها بر سردر مغازه ها مغازه داران می توانند تمرکز خود را جهت جذب مخاطب به جا وسعت تابلو ها و ویژگی های نامناسب بر روی ارائه کار بهتر بگذارند.

دوست محمدی راه نجات شهر از آلودگی های مختلف تصویری را مطلعی صاحبان اصناف از شیوه های نو تبلیغاتی و ایجاد طرح جامع برنامه ریزی های شهری دانست.

گردشی کوتاه در بازار های قدیمی شهر از نظم و زیبایی مالکان آن حکایت دارد. کتیبه های سر در دکان های قدیمی تنها امکان کاسبان برای معرفی حرفه و پیشه خود بود. کتیبه های متحد الشکل که سهم بزرگی در آرامش بازار ها داشته اند و دارند. اما حالا تابلو های سردر مغازه ها، ساختمان های کوتاه و بلند، پیاده رو های جنگ زده و هزاران هزار نابسامانی ها در شهر، محیطی ناآرام و آشفته برای شهروندان می سازد.

از قدیم وقتی کسی مامور انجام کار های مهم و به اصطلاح محرمانه می شد یا نیاز بود تا کاری با دقت تمام انجام شود، برای تاکید بیشتر در جهت جمع کردن حواسش به او می گفتند مراقب باش تابلو نشی.

خلاصه که تابلو های سردر مغاز های شهر حسابی تابلو شده اند و باید حواسمان را جمع کنیم تا بیشتر از این اسیر یک شهر شلوغ و درهم نشویم.

گزارش از فاطمه جمشیدی

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 74280

به "لطفا تابلو نباشیم! ، شهر در تسخیر تابلو های نازیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لطفا تابلو نباشیم! ، شهر در تسخیر تابلو های نازیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید