مارمولک، خزند ه ای با ارزش برای انسان

به گزارش مجله سرگرمی، مارمولک ها در جهان از مقدار ی 2 سانتی متر (الگوهای پلنگی)تا حدود 5/3 متر(اژد های کمودو) وجود دارند و نباید مارمولک هایی مانند اژد های کمودو را که دارای مقدار ی درشتی هستند با تمساح و کرکود یل اشتباه گرفت.

مارمولک، خزند ه ای با ارزش برای انسان

مارمولک، خزند ه ای با ارزش برای انسان

مارمولک ها در جهان از مقدار ی 2 سانتی متر (الگوهای پلنگی)تا حدود 5/3 متر(اژد های کمودو) وجود دارند و نباید مارمولک هایی مانند اژد های کمودو را که دارای مقدار ی درشتی هستند با تمساح و کرکود یل اشتباه گرفت.

مارمولک جزو گروه خزند گان است و موجودی خونسرد می باشد، یعنی د مای بد ن آن تابع درجه ی حرارت محیط بوده و با هر تغییری در درجه حرارت محیط اطراف تغییر می نماید. بنابراین در درجه حرارت های پایین به ویژه در پاییز و زمستان به خواب زمستانی و در روزهای گرم تابستان به فعالیت می پردازند. تقریباً می توان گفت مارمولک ها در همه جای ایران پراکنده هستند. از بیابان های پست یا زمین های داغ گرفته تا منطقه ها مرطوب و جنگلی شمال، سواحل دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان، ارتفاعات کوه های البرز و زاگرس و منطقه ها مسکونی. بیش تر مارمولک ها حشره خوار هستند و بسته به مقدار ی جثه شان از بند خاتمه و گاهی جوند گان تغذیه می نمایند. بعضی از مارمولک ها که روی دیوار خانه ها دیده می شوند به قصد شکار بند خاتمهی از قبیل عنکبوت ها، رتیل ها و حشراتی که دور نور لامپ جمع شده اند به آن جا می آیند.

از آن جایی که مارمولک ها از بند خاتمه تغذیه می نمایند، بنابراین یکی از فاکتورهای طبیعی کنترل نماینده ی جمعیت بند خاتمه به حساب می آیند. انسان با از بین برد ن مارمولک ها از چرخه ی طبیعت به واقعی یکی از فاکتورهای اصلی را حذف خواهد نمود. امروزه متخصصان علوم کشاورزی و محیط زیست به این نتیجه رسیده اند که دیگر از سموم آفت کش برای مبارزه با حشرات آفت استفاده ننمایند. زیرا این سموم آثار مخربی را بر محیط زیست وارد نموده و هر چند سال یک بار باید نوع سم به کار رفته را به دلیل ایجاد مصونیت در آفات تعویض نموده و سم های قوی تر را به کار برد. این امر خود به مراتب آثار وارد بر محیط زیست را بیش تر خواهد نمود. از این رو بشر به فکر پرورش و استفاده از انواع مختلفی از بند خاتمه، مارمولک ها و پرند گانی مانند جغد به قصد مبارزه با آفات مزارع افتاده است. این روش مبارزه که امروزه در بسکمک از کشورها رواج پیدا نموده مبارزه بیولوژیکنام گرفته است. همان طور که گفته شد، مارمولک ها با کنترل جمعیت حشرات، بشر را در جهت برداشت محصول بیشتر و سالم تر از زمین کمک می نمایند.

مارمولک ها در زمان احساس خطر روش های متفاوتی را اعمال می نمایند که عبارت است از:

1.فرار:بعضی از مارمولک ها بلافاصله پس از احساس خطر به سرعت فرار می نمایند.

2.زد ن ضربه و گاز محکم گرفتن:بعضی مارمولک ها مانند سوسمارهای خارد م از د م خاردار خود برای د فاع از جانشان و دور کرد ن حیوان مهاجم استفاده می نمایند به نحوی که بلافاصله داخل سوراخ خود فرار نموده و با حرکت داد ن د م تیغ دارشان و ایجاد ضربات محکم جانور شکارچی را از خود دور می نماید.

3.قطع شد ن دُ م به صورت ارادی به وسیله مارمولک ها، دُ م بعضی از مارمولک ها ایجاد تماس به وسیله دشمن به طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه های د م کنده می گردد. د م کنده شده به طور موقت آغاز به جنبید ن نموده و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می نماید. در این حین خود حیوان فرصت فرار پیدا می نماید!

منبع: شاهد نوجوان 414

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159861

به "مارمولک، خزند ه ای با ارزش برای انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارمولک، خزند ه ای با ارزش برای انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید