معمای پیچیده ناکامی جهانبخش در برایتون، تاکتیک، سقف فوتبال یا تطبیق پذیری؟

به گزارش مجله سرگرمی، جهانبخش که در آخرین فصل حضورش در آلکمار آمار درخشان 22 گل و 14 پاس گل در تمام جام ها را ثبت نموده بود، در 24 بازی با پیراهن برایتون نه گلی زد و نه گلی ساخت.

معمای پیچیده ناکامی جهانبخش در برایتون، تاکتیک، سقف فوتبال یا تطبیق پذیری؟

معمای پیچیده ناکامی دنیابخش در برایتون، تاکتیک، سقف فوتبال یا تطبیق پذیری؟

آرمن ساروخانیان، رفتن دنیابخش به برایتون همان انتقال بزرگی بود که از این استعداد فوتبال ایران انتظار می رفت. وقتی علیرضا در 20سالگی از داماش به NEC رفت این خوش بینی وجود داشت که روزی او را در یک لیگ بزرگ ببینیم.

خودش و مدیر برنامه اش اصرار داشتند باید پله پله پیش رفت و بلندپروازی بیش از اندازه ممکن است حرفه اش را بر باد بدهد، پس دنیابخش دو سال در NEC ماند و با وجود علاقه باشگاه پرافتخاری مثل آژاکس ترجیح داد به آلکمار برود. در این تیم بالای جدولی او به بازیکنی کلیدی تبدیل شد و در فصل سوم توانست با 21 گل آقای گل لیگ هلند گردد.

دیگر زمان انتقال بزرگ رسیده بود و علیرضا به عنوان نخستین آقای گل آسیایی در اروپا با قراردادی 17 میلیون پوندی به گران ترین خرید تاریخ برایتون تبدیل شد. در برایتون اوضاع خوب پیش نرفت. دنیابخش که در آخرین فصل حضورش در آلکمار آمار درخشان 22 گل و 14 پاس گل در تمام جام ها را ثبت نموده بود، در 24 بازی با پیراهن برایتون (لیگ برتر، جام اتحادیه و جام حذفی) نه گلی زد و نه گلی ساخت.

مهاجم تیم ملی از روز اول تاکید داشت پیشرفت اش باید آرام آرام باشد و زمانی به لیگ برتر انگلیس رفت که تجربه پنج سال بازی در لیگ هلند و دو جام دنیای را داشت، با این حال عملکردش در برایتون به شدت افت کرد و نتوانست حتی بخشی از درخشش آلکمار را تکرار کند. همین معمای ناکامی دنیابخش در برایتون را پیچیده می نماید؛ چرا آقای گل لیگ هلند نتوانست حتی یک بار دروازه یکی از حریفان را باز کند یا یک بار گل بسازد؟ برای جواب این سوال سه دلیل عمده مطرح شده است:

تاکتیک های محتاطانه هاتون

کریس هاتون که در سال 2017 توانست برایتون را به لیگ برتر برساند، برای ماندن در جمع بزرگان ترجیح می داد تیمش را با فوتبالی بسته به زمین بفرستد. او اصرار به بازی فشرده داشت و از گوش هایش هم می خواست وظایف دفاعی را کاملا جدی بگیرند. در یکی از آخرین بازی های فصل مقابل تاتنهام بود که علیرضا هنگام تعویض در حالی که می خندید به مربی اش بابت همین سختگیری اعتراض کرد. دنیابخش فصل گذشته در برایتون آزادی عمل ترکیب آلکمار را نداشت و از دروازه حریفان هم دور بود. این تغییر رویه یکی از دلایل افت آمار گلزنی او نامیده شد.

در سرانجام فصل سایت پرشین فوتبال برای تایید این فرضیه هیت مپ (محدوده استقرار بازیکن در زمین) دنیابخش در آلکمار و برایتون را منتشر کرد. این نمودار نشان می دهد مهاجم تیم ملی در آلکمار بیشتر در زمین حریف بازی می کرد و این آزادی را داشت که از کنار زمین به سمت مرکز و پشت محوطه جریمه حرکت کند. در برایتون او بیشتر دقایق بازی را در زمین خودی گذراند. همچنین او در اکثر دقایق کنار خط طولی بازی کرد و کمتر اجازه داشت کانال کناری را ترک کند. انتشار این نمودار بیش از همه انگشت اتهام را به سمت هاتون می برد که نتوانسته از ظرفیت تهاجمی دنیابخش استفاده کند و او قربانی تاکتیک های محتاطانه این مربی شده است.

سقف پایین فوتبال هلند

علیرضا دنیابخش نخستین بازیکن لیگ هلند نیست که در لیگ برتر به مشکل می خورد. نمونه قبلی، وینسنت یانسن، همبازی دنیابخش در آلکمار بود که به تاتنهام پیوست، ولی نتوانست در این تیم بدرخشد و به فنرباغچه قرض داده شد. این سناریو حالا برای دنیابخش هم تکرار شده. ریکی فان ولفس وینکل، ممفیس دپای و یورگن لوکادیا هم با سرنوشت مشابهی روبه رو شدند و در لیگ برتر فروغی نداشتند. این تحلیلی است که یکی از سایت های هواداری برایتون به نام ما برایتون هستیم دارد و پاسخی به یادداشت سایت پرشین فوتبال هم محسوب می گردد.

این سایت دنیابخش را با هم پستی هایش در برایتون مقایسه نموده و نوشته: او نه تکنیک آنتونی ناکارت را دارد، نه سرعت و جنگندگی سولی مارچ و نه فریب های خوزه اسکی یردو. اگر مشکل از آرایش و تاکتیک های دفاعی هاتون بود، چرا افت آمار گل شامل مارچ و ناکارت نشد؟ هیت مپ آنها نشان می دهد مثل دنیابخش در امور دفاعی مشارکت داشتند، با این حال توانستند در حملات تیم هم سهیم باشند. ناکارت 4 گل و 7 پاس گل داشت و مارچ یک گل و شش پاس گل. مارچ که به عنوان بازیکن آزاد به برایتون آمده در مقایسه با بازیکن 17 میلیون پوندی تیم روی 7 گل موثر بوده.

نویسنده این سایت که از عملکرد مهاجم ایرانی راضی نیست، ادامه داده است: زدن گل و دادن پاس گل در یک تیم بالای جدولی لیگ هلند با بازی در سخت ترین لیگ دنیا متفاوت است. این اتفاق در گذشته هم اتفاق افتاده و حالا دنیابخش آن را تجربه می نماید. یکی از دلایلی که در هیت مپ او حضور زیادی در حملات دیده نمی گردد شاید این باشد که نتوانسته با سرعت دیوانه وار بازی های لیگ برتر کنار بیاید. در موقعیت حمله هم به ندرت به خاطر دارید که دنیابخش یار مستقیم اش را جا گذاشته باشد. او معمولا در عرض پاس می دهد یا مالکیت توپ را از دست می دهد.

تطبیق پذیری با لیگ برتر

این فصل ضعیف به معنی بسته شدن پرونده دنیابخش در لیگ برتر است؟ او هنوز در فوتبال هلند هوادار دارد و فاینورد به او پیشنهاد خوبی داده.

علیرضا می تواند از شرایط سخت برایتون خلاص گردد و دوباره در اردی ویژه اوج بگیرد، ولی تصمیم گرفته بماند و برای جایگاهش بجنگد.

کار دنیابخش در فصل جدید هم خیلی سخت به نظر می رسد، با این حال به دلایلی می توان خوش بین بود که بتواند بدرخشد و فصل گذشته را فراموش کند.

بازی در لیگ برتر انگلیس با تمام لیگ های فوتبال اروپا متفاوت است. بازی سریع و فیزیکی لیگ برتر طوری است که حتی بازیکنانی که از لالیگا، لیگ فرانسه و سری A به انگلیس می آیند هم احتیاج به زمانی برای تطبیق دارند.

ونگر تعریف می نماید وقتی روبر پیرس را از مارسی خرید، در نخستین بازی از او خواست روی نیمکت بنشیند و فقط بازی را تماشا کند. سرمربی سابق آرسنال می خواست بازیکن جدیدش با سرعت و شدت بازی این لیگ آشنا گردد و به تدریج بتواند خودش را تطبیق بدهد.

گروهی از بازیکنان نمی توانند با این سبک بازی کنار بیایند و می روند، ولی دنیابخش تصمیم گرفته بماند و بختش را برای دومین بار آزمایش کند. او سال گذشته با برایتون قراردادی پنج ساله بست و نمی خواهد تنها پس از یک سال از این لیگ جذاب برود. تغییر مربی برایتون هم می تواند یک امتیاز برای دنیابخش باشد. در فصل آینده گراهام پوتر سرمربی برایتون خواهد بود که به فوتبال تهاجمی شهرت دارد. سرمربی اسبق اوسترشوند احتمالا آزادی عمل بیشتری به دنیابخش خواهد داد و مهاجم ایرانی بیشتر از فصل گذشته نزدیک دروازه حریفان خواهد بود.

علیرضا تابستان گذشته همراه تیم ملی در جام دنیای روسیه بود و نتوانست در آغاز تمرینات برایتون حاضر باشد، ولی این بار از روز اول تمرینات پیش فصل همراه تیم خواهد بود و فصل را با تمام توان آغاز خواهد نمود.

دنیابخش در میانه فصل هم مجبور شد برای جام ملت های آسیا به قطر برود و این دو تورنمنت سنگین روی عملکردش تاثیر داشت، ولی در این فصل می تواند تمام توانش را روی بازی های برایتون بگذارد. پشتکار علیرضا که اجازه داد در لیگ هلند پله پله پیشرفت کند، این بار هم می تواند به کمکش بیاید.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29673

به "معمای پیچیده ناکامی جهانبخش در برایتون، تاکتیک، سقف فوتبال یا تطبیق پذیری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای پیچیده ناکامی جهانبخش در برایتون، تاکتیک، سقف فوتبال یا تطبیق پذیری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید