5 مدل متفاوت مشتری در صنعت خرده فروشی؛تشویق مشتری به خرید بیشتر

به گزارش مجله سرگرمی، در صنعت خرده فروشی ما مدام با چالش پیدا کردن مشتری های جدید و حفظ مشتری های قدیمی روبرو هستیم. اغلب ما با حصول اطمینان از تبلیغات، نمایش و قیمت گذاری برای محصولات جدید تجارت مان، تا حدودی خیال مان راحت می گردد. این تمرکز روی رفتار خرید مشتریان جدید برای افزایش فروش امری لازم است اما در عین حال می تواند آسیب زننده هم باشد. بنابراین به نظر می رسد عمده توجه ما در صنعت خرده فروشی باید روی مشتریان وفادار باشد، یعنی کسانی که 20 درصد از کل مشتری ها ما را تشکیل می دهند. در حال حاضر در صنعت خرده فروشی در سرتاسر جهان ایده تمرکز روی مشتری های ثابت و فعلی به عنوان یک فرصت امری رایج است. برای این که منطقی که پشت این نظریه وجود دارد را بهتر درک کنید و با پروسه و چالش وفادار ساختن مشتری ها به صورت عملی روبرو شوید باید مشتریان صنعت خرده فروشی را به 5 مدل تقسیم کنیم. این مقاله تحلیلی را از سایت The Balance Small Business در مجله خبرنگاران بخوانید.

5 مدل متفاوت مشتری در صنعت خرده فروشی؛تشویق مشتری به خرید بیشتر

1- مشتریان وفادار و ثابت

مشتری های وفادار و ثابت 20 درصد مشتریان صنعت خرده فروشی را تشکیل می دهند. اما همین 20 درصد در حقیقت 50 درصد بار خرید از صنعت خرده فروشی را بر عهده دارند.

2- مشتریان تخفیفی

مشتری های تخفیفی معمولا در زمان تخفیف های فروشگاه خرید خود را انجام می دهند و تصمیم خود برای خرید را براساس مقداری تخفیفی که برای اجناس اختصاص داده شده می گیرند.

3- مشتریان ناگهانی یا تصادفی یا گاه وبیگاه

این دسته از مشتری ها معمولا برای خرید آیتم خاصی را در ذهن ندارند. اما معمولا به صورت تصادفی مسیرشان به فروشگاه شما می خورد و هر چه که به نظرشان خوب و مناسب بیاید را بدون برنامه ریزی قبلی می خرند.

4- مشتریان مبتنی بر احتیاج

این دسته در واقع مشتری هایی هستند که هر زمان به کالایی احتیاج پیدا نمایند سراغ شما می آیند. در حقیقت این مشتریان صنعت خرده فروشی کسانی هستند که مخصوصا برای خرید نوع خاصی از اقلام به شما مراجعه می نمایند، برای مثال برند گوشتی که در فروشگاه شما عرضه می گردد به مذاق شان سازگار است و برای خرید گوشت مخصوصا به شما مراجعه می نمایند.

5- مشتریان سرگردان

مشتریان سرگردان آن دسته از مشتریان صنعت خرده فروشی هستند که زمانی که به فروشگاه می آیند واقعا احتیاج و خرید خاصی ندارند اما احتیاج به یک خرید یا حضور در جامعه آن ها را سمت شما می کشاند و اتفاقا از شما خرید هم می نمایند.

به این ترتیب به نظر می رسد اگر در مورد رشد و توسعه کسب و کار و صنعت خرده فروشی خود جدی هستید باید تمرکز خود را روی مشتری های وفادار و مبتنی بر احتیاج بگذارید و از برندها و کالاهایی بهره ببرید که بتوانید مشتری های تصادفی و ناگهانی را هم به سمت خود جذب کنید.

دو مدل دیگر از مشتریان صنعت خرده فروشی یعنی مشتریان تخفیفی و مشتریان سرگردان بخش دیگری از مشتری های ما هستند اما اگر تمرکز و تاکید زیادی روی آن ها داشته باشیم احتمالا سبب سوءمدیریت کسب و کار ما گردد.

در ادامه توضیحات بیشتر در مورد هر یک از مدل های مشتریان صنعت خرده فروشی و نحوه برخورد با آن ها توضیح داده شده است:

مشتریان وفادار و ثابت

بهترین روش برای نگهداشتن این گروه مشتریان صنعت خرده فروشی این است که به طور منظم با این مشتری های وفادار و ثابت به وسیله تلفن، پست، ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره در ارتباط باشید. این مشتریان صنعت خرده فروشی در واقع کسانی هستند که می توانند و باید بر تصمیم های خرید و فروش شما تاثیر داشته باشند. هیچ چیز یک مشتری بیشتر از ایجاد این احساس که چقدر برای شما ارزش دارد نسبت به صنعت خرده فروشی شما وفادار نمی نماید. بعد از این که یک مشتری تبدیل به مشتری وفادار شما شد حالا دیگر او است که شما را به دیگران توصیه و معرفی می نماید. یادتان باشد در تجارت یک کلمه مثبت که از دهان مشتری در مورد شما خارج می گردد حکم طلا را دارد.

مشتریان تخفیفی

این دسته از مشتریان به شما یاری می نمایند تا موجودی خود را تغییر دهید و در واقع کلید جریان نقدی فروشگاه شما هستند. با این همه مشتریان تخفیفی اغلب در هزینه های شما اخلال ایجاد می نمایند چرا که آن ها معمولا فقط مایل به خرید کالاهایی هستند که بیشترین تخفیف را دارند و در ایام تخفیف سراغ شما را می گیرند.

مشتریان ناگهانی و گاه و بیگاه

به طور معین مشتریان ناگهانی یا در واقع مشتری های گاه و بیگاه و تصادفی صنعت خرده فروشی افرادی هستند که ما باید به آن ها درست و اصولی خدمت رسانی کنیم. هیچ چیز هیجان انگیزتر از یاری به مشتریان یهویی و بدون برنامه و پاسخگویی به احتیاجهای آن ها نیست. شما باید این هنر و بینش را داشته باشید که این مشتریان گاه و بیگاه و یهویی را به مشتریان وفادار صنعت خرده فروشی خود تبدیل کنید.

مشتریان مبتنی بر احتیاج

همان طور که گفتیم این دسته از مشتری ها در زمان احتیاج سراغ شما را می گیرند. معمولا این مشتری ها وقتی وارد فروشگاه می شوند یک نگاه سریع به قفسه ها می اندازند که ببینند می توانند این احتیاج را سریع رفع نمایند یا خیر. این افراد معمولا به یک مناسبت خاص یا یک احتیاج خاص از شما خرید می نمایند و اگر احتیاجشان به بهترین شکل ممکن برآورده گردد این قابلیت را دارند که به مشتریان وفادار فروشگاه تبدیل شوند. شاید اغلب فروشندگان این مشتری ها را اهداف مناسبی برای خدمت رسانی نبینند و گاهی به آن ها حتی بی توجهی نمایند. اما واقعیت این است که در نهایت همین مشتری های می توانند در بلند مدت بزرگ ترین منبع رشد و گروه اصلی مشتریان صنعت خرده فروشی شما شوند.

این نکته مهم را از یاد نبرید آن گروه از مشتریان صنعت خرده فروشی که مبتنی بر احتیاجشان خرید می نمایند خیلی راحت می توانند از دست شما بپرند و مشتری یک فروشگاه خرده فروشی دیگر یا یک فروشگاه اینترنتی شوند. برای جلوگیری از این مسئله که در واقع یک تهدید برای شما محسوب می گردد باید تعامل مثبتی با این دسته از مشتری ها برقرار کنید. بهتر است از فروشندگان خبره و حرفه ای تر خود بخواهید مسئول خدمت رسانی به این مشتری ها شوند. اگر این مشتری ها به سایر فروشگاه های خرده فروشی یا فروش آنلاین دسترسی ندارند یا چندان با آن ها آشنا هستند این بهترین فرصت برای جذب آن هاست. این دسته از مشتریان حتی از مشتریان یهویی و ناگهانی هم می توانند در اهداف دراز مدت شما مفیدتر واقع شوند و تبدیل به مشتریان صنعت خرده فروشی شما شوند.

مشتریان سرگردان

برای بسیاری از فروشگاه ها، مشتریان سرگردان بیشترین میزان ترافیک را در فروشگاه ایجاد می نمایند. این در حالی است که مشتریان سرگردان کمترین درصد خرید از فروشگاه را به خود اختصاص می دهند. با این همه یادتان باشد علیرغم کسب کمترین سود از مشتریان سرگردان اما آن ها کماکان صدای واقعی کسب و کار شما هستند. خرید برای این افراد یک کار هدفمند نیست، و در واقع به عنوان یک کار روتین و روزانه مثل ورزش کردن به آن نگاه می نمایند. این افراد معمولا به دنبال تعامل هستند و به همین خاطر احتمالش زیاد است که تجربه خرید از شما را با دیگران در میان بگذارند. با این همه اگر چه مشتریان سرگردان را نمی توان نادیده گرفت اما بهتر است حداقل وقت را برای آن ها بگذارید.

خدمت رسانی به 5 مدل مشتریان صنعت خرده فروشی

خرده فروشی یک هنر است که البته علم هم از آنپشتیبانی می نماید. این علم در واقع همان اطلاعاتی است که از گزارش های مالی به داده هایتحقیق به دست می آید. هنر هم چگونگی عملکرد ما در سطح است: تجارت ما، مردم جامعه ودر نهایت مشتری ها ما. برای تمام صنعت های خرده فروشی فشار رقابتی نه تنها سبب رشدنمی گردد بلکه حتی سختی کار را هم بیشتر می نماید. برای دستیابی به موفقیت احتیاج بهصبر، درک و شناخت مشتریان و الگوهای رفتاری است که فرایند تصمیم گیری را راهنمایی می نمایند.رسیدن به این درک و شناخت یاری می نماید تا مشتریان تخفیفی، مبتنی بر احتیاج و حتیسرگردان را تبدیل به مشتریان وفادار صنعت خرده فروشی خود کنید. در عین حال بایداطمینان حاصل کنید که مشتریان ثابت و وفادار هر بار که وارد فروشگاه می شوند بهخاطر سودی که از خرید می برند با یک تجربه مثبت دیگر روبرو شوند.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: افق کوروش
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9977

به "5 مدل متفاوت مشتری در صنعت خرده فروشی؛تشویق مشتری به خرید بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مدل متفاوت مشتری در صنعت خرده فروشی؛تشویق مشتری به خرید بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید