تخلفات 3 ساله دولت در اجرای قانون خرید تضمینی، ورود مجلس به ماجرا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، چیزی تا شروع سال زراعی جدید نمانده و طبق قانون دولت باید در شروع سال زراعی و قبل از شروع کشت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند.

تخلفات 3 ساله دولت در اجرای قانون خرید تضمینی، ورود مجلس به ماجرا

این تکلیفی است که طی سه سال اخیر، دولت از انجام به موقع و صحیح آن سرباز زده و کشاورزان را با مشکلات فراوانی روبرو نموده است.

سال جاری نیز دولت هفت ماه دیرتر از موعد قانونی تاخیر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اظهار داشت ضمن اینکه قیمت محصولات استراتژیک مانند گندم که باید حداقل به نرخ تورم افزایش می یافت، بدون تغییر ماند.

کارشناسان و فراورینمایندگان معتقدند اقدامات این چنینی باعث می گردد فراوری محصولات استراتژیک در کشور با خطر روبرو گردد. در همین زمینه علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران کشور در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در مردادماه هزینه تمام گردیده فراوری محصولات کشاورزی را در استان های مختلف برآورد کند، میانگین قیمت را در نظر بگیرد و سپس پیشنهاد خود را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه ارائه کند، گفت: طی سه سال گذشته دولت قانون خرید تضمینی را مبنی بر اینکه نرخ خرید تضمینی حداقل باید به اندازه نرخ تورم رشد کند، رعایت ننموده است و در این امر می تواند کشت محصولات استراتژیک مانند گندم را در کشور تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: ما کشاورزان یک نوع محصول را فراوری می کنیم اما برای فراوری آن به محصولات و فرآورده های مختلفی احتیاج داریم که قیمت همه آنها افزایش یافته به عنوان مثال طی چندماه اخیر قیمت ادوات کشاورزی 30 درصد و ماشین آلات کشاورزی 10 درصد افزایش داشته همچنین نرخ سموم بیش از 2 تا 3 برابر گردیده است و ما هر لیتر سم را 500 هزارتومان خریداری می کنیم.

ورود مجلس به بحث اجرای صحیح قانون خرید تضمینی

ایمانی با اشاره به اینکه نمی توان از کشاورز حمایت نکرد و انتظار داشت که او محصول خوبی فراوری کند، افزود: در حال حاضر مجلس به این ماجرا ورود نموده و کوشش می نماید که نرخ خرید تضمینی به موقع اعلام گردد و نرخ تورم نیز در مشخص قیمت ها رعایت گردد.

وی با بیان اینکه ما دو هفته قبل با کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه ای در این زمینه داشتیم، گفت: دوشنبه هفته آینده نیز جلسه دیگری در این زمینه با اعضای کمیسیون اقتصادی برگزار خواهد شد.

ایمانی گفت: تشکل های بخش خصوصی، وزارت جهاد و مجلس هر کدام به طور جداگانه با آنالیز تمامی جوانب و شرایط قیمت پیشنهادی خود را اعلام می نمایند، سپس با آنالیز هایی که صورت می گیرد منطقی ترین قیمت انتخاب گردیده و به دولت پیشنهاد می گردد. ضمن اینکه انتظار ما این بود مجلس زودتر از این به ماجرا ورود می کرد و باید نمایندگان برخورد قاطعانه ای با این مساله داشته باشند.

قیمت پیشنهادی ما برای گندم 1700 تومان است

وی درباره اینکه قیمت پیشنهادی شما برای قیمت گندم در سال زراعی آینده چیست؟، افزود: اگر همین فردا قرار باشد شورای اقتصاد نشست داشته باشد و برای این منظور تصمیم بگیرد، حداقل 30 درصد باید به نرخ محصولات افزوده گردد. قیمت گندم نیز با توجه به اتفاقاتی که در هزینه تمام گردیده فراوری افتاده، در حال حاضر 1700 تومان است

ایمانی با بیان اینکه اگر قیمت محصولات منطقی و واقعی نباشد، توان فراوری از دست می رود، گفت: در برخی استانها کشت دوباره و کشت تابستانه افت نموده است.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1337

به "تخلفات 3 ساله دولت در اجرای قانون خرید تضمینی، ورود مجلس به ماجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلفات 3 ساله دولت در اجرای قانون خرید تضمینی، ورود مجلس به ماجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید